Differenciált bábjáték az óvodában

A pandémiát megelőző években a legtöbb óvodában rendszeresen fogadtak utazó bábszínházakat, hogy a gyerekeket megörvendeztessék a mesék varázslatos világának ilyen formájú bemutatásával is. A nagyobbakat pedig (a területi lehetőségekhez mérten) bábszínházba is elvitték.

A hallott mese és a bábjátékkal előadott mese élménye is más hatást ér a gyerekeknél.

nevtelen_terv_10.png

Sok óvodapedagógusban jogosan merül fel a kérdés, hogy az épp beszoktatott 3 éves gyerekeket vajon bevigyék e a megrendelt bábelőadásra, vagy sem. Jogos a felvetés, hiszen a három éves gyerekeknek más az ingerküszöbük, a figyelmük, érzelmi reakciójuk. Hamarabb megijednek egy hirtelen hanghatástól, vagy akár attól a zajtól, amit másik 60 gyermek ad ki magából, mikor segíteni próbálnak a főhősnek, vagy épp bekiabálnak ha veszély közeledik.

A beszoktatott kicsiknél az év elején még épp hogy csak kialakult a napi rutin, épp hogy csak megszokták a csoportos létet, az óvónénik osztott figyelmét. Még nem tudják, hogy mire számítsanak egy óvodai bábszínházban. Ehhez ugyanúgy hozzá kell szokniok, a tapasztalat újtán kell megtanulniuk. 

Vagyis nem elég az, hogy helyesen felmérve a helyzetet, nem visszük be őket egy négy éves kortól ajánlott bábelőadásra, de fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy számukra is biztosítani kell úgynevezett "beszoktató bábelőadásokat".

88228479_2636717066437863_2858832138906632192_n.jpg

(kép forrása: Wekerlei Mesekör FB oldal, Babos Eszter)

S hogy miben tér el egy ilyen előadás? Elsősorban alkalmazkodik a gyermekek életkori sajátosságaihoz.

  1.  Rövidebb ideig tart, a három éves kicsik figyelmét elég első alkalommal 15 - 20 - 30 percre lekötni, előadástól függően. Utána egy közös játék a bábokkal, vagy közös dalolás megnyújthatja az élményt olyan elvárások nélkül, melyekre még életkorukból fakadóan nem érettek (45-50 perc nyugodt ülés, figyelem, fegyelem).
  2.  Amennyiben lehetséges, válasszunk olyan előadást, melynél a bábok "kimennek" a gyerekekhez, pl.: megetethetik a madárkákat a tenyerükből.
  3.  A beszédcentrikussággal szemben több dalt és mondókát tartalmaz (lehetőleg általuk ismert mondókát is).
  4. Gépi zene helyett élő hangszeres vagy élő énekes kíséretet tartalmaznek ezek az előadások.
  5.  Fontosnak tartom, hogy a gyermekek lássák a bábmozgatót is, vagyis ne paravános előadás legyen az első élmény. Az előadóknak is jó visszacsatolás, ha ők is látják a gyerekeket, jobban egymásra tudnak érezni, az előadás ritmusa könnyebben kialakul.

Az ilyen "beszoktató" jellegű bábelaődásokon megtapasztalhatják kicsiben a "színházi kultúrát", elsajátíthatják a "színházi szabályokat", vagyis:

  •  előadás közben nem eszünk, nem iszunk,
  •  előadás előtti mosdó használat,
  •  úgy ülünk le az előadást nézni, hogy mindenki jól lásson,
  •  figyelmünket az előadásra összepontosítjuk, nem viszünk be játékot, könyvet magunkkal.

A legkisebbeknek szóló bábelőadások követik az életkornak megfelelő meseválasztást, vagyis gyakoriak benne az ismétlődő elemek, mondókák, dalok, esetleg mozgásos elemek. Kevesebb a fordulat bennük, mint a népmesékben, a történet jellemzően egy szálon halad. Ezek általában állatos mesék vagy egzisztencia megerősítő mesék, természetesen évszakokhoz illetve ünnepkörökhöz fűződő történetek is lehetnek.

nevtelen_terv_2_1.png

A megfelelő meseválasztásról itt és itt lehet bővebben ovlasni.

Ha még mindig lenne kérdés az óvodai differenciált bábjátékokat illetően, vessünk egy pillantást a nagy kőszínházak életkori ajánlásaira. A Budapest Bábszínház gyermekelőadásainak életkori elosztása a következőképpen alakul:

- 4: 4 éves kor alatti gyermekeknek ajánlva

4+ : 4 éves kortól ajánlva

6+ : 6 éves kortól ajánlva

14+: 14 éves kortól ajálva

16+ illetve 18+ : 16 illetve 18 éves kortól ajánlva.

Mivel tudja segíteni a pedagógus a "bábszínházra szoktatást"?

Ha a csoporton belül előkerül a "csoport-báb", mely már a beszoktatási időszakot is könnyebbé teheti. Ez a báb lehet a hívószó a különböző foglalkozásokra. 

Az első csoport szintű bábos élményt pedig szerencsés, ha maga az óvodapedagógus nyújta a kicsiknek. Mint egy igazi "tyúkanyó", maga köré gyűjtve őket, rövid állatos verses meséket eljászva akár apró ujjbábokkal, dugóból készült bábokkal vagy zoknibábokkal, melyeket aztán a gyerekek is kézbe vehetnek, és játszhatnak velük ők is. Ha sikerül egy meghitt körülményt biztosítani a bábos mese idejére, akkor a gyerekek figyelme is tovább fenn tartható a mesékhez, bábozásokhoz.

Bíztatnék minden óvodapedagógust, hogy legyenek ők az első bábosok a kicsik életében, majd bátran hívjanak bábos társulatokat a legkisebbekhez is, figyelembe véve a fent leírt életkori sajátosságokat.